10 vinkkiä pienyrittäjälle kesän hiljaisten kuukausien hyödyntämiseen

with Ei kommentteja
10 vinkkiä pienyrittäjälle kesän hiljaisten kuukausien hyödyntämiseen.

Monelle asiantuntijayritykselle kesä on hiljaista aikaa kun asiakkaat ovat lomalla. Yrittäjän kannattaa ensisijaisesti tietysti käyttää hiljaisempi aika hyväkseen lomailemalla ja lepäämällä itsekin. Mutta asiakkaiden lomaillessa on myös hyvää aikaa hoitaa asioita, joille ei muuten tunnu ikinä löytyvän aikaa tai energiaa.

Tässä 10 vinkkiä siihen, miten pienyrittäjä voi hyödyntää kesän hiljaisempaa aikaa.
  1. Käy läpi yrityksen nettisivut ja sosiaalisen median tilit. Ovatko hinnat ja yhteystiedot ajan tasalla? Testaa linkit ja siivoa sivusto poistamalla kaikki turha tai vanhentunut sisältö.
  2. Tarkista, että kirjanpito on ajan tasalla. Onhan kaikki myyntilaskut varmasti lähetetty asiakkaille? Pitääkö lähettää maksumuistutuksia?
  3. Tutustu yrityksesi nettisivuston analytiikkaan. Millä sivuilla vieraillaan eniten ja mistä liikenne tulee? Minkälaista uutta sisältöä tämän tiedon pohjalta kannattaisi sivustolle luoda?
  4. Tutustu yrityksesi sometilien analytiikkaan. Mitä voit oppia seuraajista ja heidän käyttäytymisestään? Milloin seuraajat ovat aktiivisia ja minkälainen sisältö heitä eniten kiinnostaa? Entä miten aiot ottaa tämän huomioon uutta sisältöä suunnitellessasi?
  5. Ota selvää mistä ja keneltä yrityksesi rahat tulevat. Mitkä ovat kannattavimmat tuotteet, tuoteryhmät tai asiakkaat? Olisiko tuotevalikoimaa tai hinnoittelua syytä tarkistaa? Saavatko parhaat asiakkaasi tarpeeksi huomiota?
  6. Tarkastele omia prosessejasi avoimin mielin. Mihin työtehtäviin menee liikaa aikaa? Mitä tehtäviä voisit ulkoistaa tai delegoida muille, jotta omaa aikaasi vapautuisi enemmän tuottavalle työlle?
  7. Tutustu yrityksesi tärkeisiin tunnuslukuihin. Onko kate kohdallaan? Tarkastele tuloslaskelmaa ja tasetta, ja vertaa niitä esimerkiksi viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon. Onhan suunta oikea? Onko jotain, mitä voisit parantaa tai kehittää?
  8. Tee markkinoinnin sisältösuunnitelma valmiiksi loppuvuodelle. Mitä sisältöä tarvitsee tuottaa ja mihin mennessä? Tarvitsetko uusia valokuvia tai muuta visuaalista materiaalia? Valmistaudu kiireisempään aikaan ideoimalla blogiartikkeleita, uutiskirjeitä ja somepostauksia jo etukäteen.
  9. Kehittää ammattiosaamistasi ja verkostoidu. Osallistu verkkokurssille, lue alan kirjallisuutta tai ilmoittaudu verkostoitumistapahtumaan.
  10. Ole yhteydessä nykyisiin asiakkaisiisi. Pyydä asiakkailta palautetta tai muista heitä kesätervehdyksellä. Kysy, miten voisit olla avuksi.

Kaipaatko apua yrityksesi tärkeiden lukujen tulkitsemisessa tai kannattavuuden kehittämisessä? Me Sukkelassa osaamme auttaa. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää: mira@tilitoimistosukkela.fi tai miika@tilitoimistosukkela.fi.